Conditie- en
Lactaattesting

Wat is het nut van een conditie- en lactaattesting? Door middel van een opdrijvende test wordt nagegaan wat uw huidige conditie- en uithoudingsniveau is. Dit is belangrijk om te trainen met de juiste intensiteiten naar bepaalde doelen toe en om de kans op kwetsuren te verminderen. Bij een lactaatmeting zal nagegaan worden op welk niveau uw spieren zullen verzuren. Volgende begrippen zijn courant in de sportwereld (duursport) en worden tijdens een testing bepaald:

  • Trainingszones: is de zone van je hartslag waarbij een bepaalde energiebron wordt aangesproken, samen met je maximale hartslag;
  • Vetverbranding: er wordt voornamelijk energie gehaald uit je lichaamsvetten;
  • Aëroob: het aandeel koolhydraatverbranding stijgt, maar nog steeds zonder zuurstofschuld;
  • Anaëroob: het aandeel koolhydraten ligt hoog en zuurstofschuld bouwt op;
  • Man met de hamer: is het moment wanneer uw lichaam zonder energie van koolhydraten dreigt te vallen (hypo), dit is het moment wanneer uw lichaam op zoek moet gaan naar andere energiebronnen (vetten);
  • Omslagpunt: er bestaan eigenlijk 2 omslagpunten en is niet te verwarren met “man met de hamer”:
    • Aeroob: de grens van vetverbranding en koolhydraatverbranding;
    • Anaeroob: de grens van koolhydraatverbranding met zuurstofschuld (lactaat- of melkzuuropbouw).
  • Lactaatdrempel: het moment dat uw lichaam onvoldoende zuurstof kan aanvoeren bij verbranding van koolhydraten, melkzuuropbouw stijgt exponentieel met als negatief bijwerking: verzuring van de spieren.
  • VO²Max*: is een genetisch bepaalde verschijnsel dat beperkt beïnvloedbaar is door training. VO²max duidt op het volume zuurstofopname door her cardiovasculaire systeem. Dit kan getest worden in meer gespecialiseerde centra. VO²Max is vooral afhankelijk van:
    • Leeftijd;
    • Geslacht;
    • Lichaamsgewicht;
    • Genetische aanleg;
    • Training.

* Dit behoort verlopig niet tot mijn mogelijkheden om te integreren tijdens de test.


Neem contact op
Boek gratis kennismaking
lactaattest op loopband

lactaattest op loopband


WERKWIJZE
  1. Bespreking van uw voorgeschiedenis:
    • Voorgaande prestaties
    • Blessuretoestand
    • Doelstellingen en
    • Mogelijkheden om te trainen
    • Analyse van lichaamssamenstelling
  2. De conditietest:
    • Opdrijvende inspanning (op een TechnoGym Excite Run 1000)
    • Tussen elke verhoging meting van uw lactaatwaarde (met laatste nieuwe meter)
    • Gevoelsbepaling
    • Test stopt wanneer u de limiet bereikt heeft
  3. Na de test:
    • Verfrissend of hersteldrankje
    • Douchemogelijkheid
    • Analyse van de waarden
    • Trainingszones en omslagpunt bepalen
    • Bespreking van alle resultaten
    • Resultaten worden per e-mail overgemaakt
    • Opmaak van trainingsschema’s op basis van alle gegevens en doelstellingen, tot 18 weken (optioneel)
  4. Extra’s:
    • Advies sportvoeding
    • Materiaaltips
    • REST-tips: rusten, eten, slaap en training combineren
    • Loopanalyse
    • Persoonlijke begeleiding gedurende de trainingen
VOORWAARDEN
  • Enkele dagen rust garanderen voor optimale resultaten
  • Geen honger hebben en gehydrateerd zijn
  • Sportkledij
  • Propere loopschoenen mee brengen
  • Eigen hartslagmeter (bij voorkeur een borstband)
  • Eigen douchegerief
  • Blessurevrij zijn
  • Geschiktheidstest van de arts kan gevraagd worden
  • Praktijk gelegen op het 2de verdiep

Neem contact op
Boek gratis kennismaking

"Meten is Weten"
"Knowing is not enough, we must apply. Willing is not enough, we must do." - By Goethe


lactaattest op loopband
Mijn diensten
Onze klanten aan het woord

Na samenwerken met Kurt Van Soom eindelijk mijn doel behaald ( een marathon lopen onder 4 uur). Kan hem als sport en voedingscoach alleen maar aanbevelen. Bedankt.

Anton de Prijck 24 jaar

Ik heb Kurt van Soom via google gevonden. Mijn eerste loopcoach. Ik wist niet wat te verwachten maar ik was aangenaam verrast. Hij is een persoonlijke coach en steunt wanneer ik het nodig heb, sportief en mentaal! Dankzij zijn geloof in mij en de goede samenwerking heb ik mijn eerste halve marathon onder de 2 uur kunnen doen. TOP Ik heb al een volgend doel en ik kijk er naar uit om samen met mijn coach te trainen!

Carolyn 32 jaar/Kunstenares

Kurt Van Soom, bedankt voor je professionele begeleiding! Ik voelde me bijna een toploper. Je schema en betrokkenheid waren een ideale boost en motivatie. Helaas, door omstandigheden, draait het anders uit maar ik ben hoopvol naar het vervolg

Stefano Bassi 28 jaar


Gezond, fitter & sportiever met hardloopcoach Kurt Van Soom
Boek een gratis kennismaking